Всичко за мен

Моята снимка
Казвам се Апостол Апостолов и съм икономически журналист повече от 20 години. Работил съм за Деловия портал Econ.bg, електронното издание както и негов кореспондент от Лондон. Работил съм за телевизиите Bulgaria On Air и Канал 3, както и агенция БГНЕС. В момента съм кореспондент за специализирния портал 3E News. От 2020 година живея в Белгия. Блогът ми развивам от началото на 2012 година с теми в енергетиката, инфраструктура, ВЕИ. Интерес за мен представлява политиките в района на БЕНЕЛЮКС. .................... Ik ben Apostol en ik ben geboren in Bulgarije. Ik woonde vroeger in Sofia, maar nu woon ik in Hasselt. Ik heb interesse voor energie en politiek.

петък, 12 септември 2025 г.

Словакия иска по-ниски цени на тока, а не още санкции срещу Русия

Европейската комисия готви поредния пакет от санкции срещу Русия. Една от членките обаче – Словакия вече не виждала смисъл от тази мярка и обяви, че повече няма да подкрепа.

Според нейния премиер Роберт Фицо санкциите не давали резултат. Той обаче обеща да подкрепя Европейската комисия, ако предприеме мерки за намаляване на цените на електроенергията и облекчаване на климатичните цели. Последното би гарантирало, че европейското производство на автомобили няма да бъде застрашено.

Припомням, че Словакия също блокира предишния пакет от санкции. Страната е силно зависима от руската енергия и се опасява от сериозни последици от плана на ЕС за пълно спиране на вноса на петрол и газ най-късно до 2027 г.

В момента Брюксел работи по деветнадесетия пакет от санкции. Въвеждането изисква одобрението на всички 27 страни-членки. Така че, ако Словакия не даде положителен вот, новият пакет от санкции няма да бъде приложен.

Председателят на Европейския съвет Антонио Коща заяви на пресконференция, че разбира опасенията на Словакия. Председателят на Европейския съвет бе на посещение в страната като част от дългата обиколка сред страните членки.

"Сигурността на енергийните ни доставки за Словакия е приоритет за Европейския съюз. Това е много добър пример за това как сигурността и конкурентоспособността вървят ръка за ръка, особено в такава индустриализирана държава като Словакия, стълб на автомобилната промишленост не само в Европа, но и на световно равнище. Всъщност нашата стратегия за диверсификация на доставчиците и разработване на чиста, местна енергия има пълен смисъл от геополитическа и икономическа гледна точка, заяви Коща след срещата си с Фицо.

Словашкият премиер и цяла Европа са в очакване да разберат как именно Европейската комисия ще отговори на предизвикателствата да реши проблемите на автомобилния сектор, който вече втора година е в тежка криза.

По данни на Европейската комисия автомобилната промишленост осигурява заетост на над 13 милиона души (преки и непреки работни места) и допринася приблизително 7 % за БВП на ЕС. 

Освен защита на автомобилната индустрия, Слокавия заедно с Унгария, непрекъснато надигат глас, че трябва да се защити енергийната им сигурност. През август те поискаха от ЕК намеса по проблема с петролопровода „Дружба на руска територия, след като тръбата бе прекъсната за пореден път след атака на украински дронове.

През лятото отново двете страни наложиха вето срещу плана на Европейската комисия REPowerEU и така продължават усърдно да бранят интересите на Путин в Европа.

Междувременно Словакия и Унгария ще търсят други алтернативни маршрути. Като вариант се обсъжда изграждане на съвместен петролопровод между Унгария, Сърбия и Русия. Планът е да бъде с капацитет до 5 милиона тона годишно. Ако всичко върви добре, новата тръба ще заработи най-късно до 2027 г.