Всичко за мен

Моята снимка
Казвам се Апостол Апостолов и съм икономически журналист повече от 20 години. Работил съм за Деловия портал Econ.bg, електронното издание както и негов кореспондент от Лондон. Работил съм за телевизиите Bulgaria On Air и Канал 3, както и агенция БГНЕС. В момента съм кореспондент за специализирния портал 3E News. От 2020 година живея в Белгия. Блогът ми развивам от началото на 2012 година с теми в енергетиката, инфраструктура, ВЕИ. Интерес за мен представлява политиките в района на БЕНЕЛЮКС. .................... Ik ben Apostol en ik ben geboren in Bulgarije. Ik woonde vroeger in Sofia, maar nu woon ik in Hasselt. Ik heb interesse voor energie en politiek.

петък, 12 септември 2025 г.

ЕК ще подпомага закъсалия автомобилен сектор с пари от фондовете за иновации

Европейската комисия и водещи предприятия в автомобилната индустрия се срещнаха за трети път в Брюксел в търсене на решения за излизане от дълбоката криза. Разговорите са инициирани от председателя Урсула фон дер Лайен, а сред присъстващите бе и нашият еврокомисар Екатерина Захариева. Присъствието й бе мотивирано от факта, че с пари от нейния ресор за иновации ще се финансират проекти следващите години.

Снимка: EbS

Подписан бе меморандум за разбирателство в подкрепата на европейската автомобилна промишленост, за да остане конкурентоспособна, устойчива и технологично суверенна. За българския еврокомисар споразумението е като „крайъгълен камък“ в подкрепа на този сектор.

„Чрез обединяване на публичните и частните заинтересовани ще ускорим прехода към нулеви емисии и автоматизирана мобилност", заявява след подписването комисарят по въпросите на стартъпите, научните изследвания и иновациите Екатерина Захариева.

Всички участвали в диалога - представители на европейската автомобилна промишленост, социални партньори и други заинтересовани страни са били единни в становището, че са необходими бързи ходове в изпълнението на Плана за действие в областта на автомобилостроенето.

Страните са постигнали договорка да се насочат усилия в търсенето на възможности и пазари, така че Европа да запази водещата си роля на в областта на електрическите превозни средства, ускоряването на иновациите в автономните и укрепването на европейската промишленост за производство на акумулаторни батерии.

От своя страна Комисията е поела ангажимент да защитава европейските дружества от нелоялна конкуренция, подобри достъпа до суровини от критично значение и подкрепи работниците чрез преквалификация. 

Меморандумът за разбирателство включва партньорство с 2Zero с фокус върху автомобилния транспорт с нулеви емисии, с CCAM (свързана с автоматизирана мобилност) и  - иновации в областта на батериите.

Припомням, че по отношение на батериите председателят на ЕК обърна специално внимание и по време на годишната си реч в Страсбург пред евродепутатите за състоянието на ЕС и неговите приоритети. От залата Фон дер Лайен обеща, че са предвидени 1.8 млрд. евро за иновационни проекти, свързани с батерии за съхранение на енергия и за електромобили.

В началото на годината пък бе обявено, че ЕС разполага със списък от 34 суровини от критично значение за икономиката. Сред тях са литий, иридий и кобалт. Подкрепени бяха 13 стратегически проекта, сред които и този на мината добив на литий в съседна Сърбия с концесионер Rio Tinto.

За стратегическата роля на западната ни съседка Брюксел подчерта още през миналата година с подписано сътрудничество в секторите за акумулаторни батерии, суровини и електрически превозни средства.

По данни на Европейската комисия автомобилната промишленост осигурява заетост на над 13 милиона души (преки и непреки работни места) и допринася приблизително 7% за БВП на ЕС. 

„Цялата автомобилна индустрия е в пълна паника“, коментира ситуацията пред Ройтерс един от изпълнителните директори на европейски доставчик на магнити, цитиран в анализ на 3eNews  Големите опасения били, че много автомобилни заводи са под угрозата да останат без редовните доставки на магнити.

Отговорът на индустрията бил комбинация от иновации и старомоден лов на ресурси. Много производители на автомобили инвестират в алтернативни материали и технологии, за да намалят зависимостта си от китайските редкоземни метали.

Няколко големи производители на оригинално оборудване, включително GM, BMW, Stellantis и доставчици като ZF и BorgWarner, разработват електрически двигатели, които изискват малко или никакво съдържание на редки метали, докато други проучват нови състави на магнити или дори говорители и сензори без редки метали.

От BMW, Mercedes-Benz и Volkswagen признават, че са изостанали много от своите глобални конкуренти през миналата година по отношение на продажбите и печалбите. Според проучване на консултантската фирма EY от март, общият оборот на трите концерна е спаднал с 2,8% в сравнение с 2023 г."Търсенето не е толкова силно, колкото се очакваше", казва в радиоинтервю за нидерландска медия Константин Гал, експерт в EY.

Автомобилната криза засегна и съседна Белгия, която получи одобрение от Европейския парламент за държавна помощ в размер на 8 млн. евро за подпомагане останалите без работа служители на автомобилната компания  Van Hool.

Компанията произвеждаше автобуси, автобуси, тролейбуси и ремаркета. Тя беше обявена в несъстоятелност през април 2024 г. след рязък спад в продажбите, предизвикан от пандемията от COVID-19 и изострен от агресивната война на Русия срещу Украйна, нарастващата инфлация и прекъсванията на веригата за доставки. В резултат на това 2 400 работници бяха уволнени, една трета от тях на възраст 50 или повече години, а 80 % бяха с остарели умения.

Мисли за климат и кръгова икономика в условия на криза

Наред с финансовите неволи, борба за пазарни позици и търсене на начини за запазване на работната ръка, пред автомобилните компании в ЕС стои и още един проблем - редуциране на емисиите CO2 и да се мисли повече за кръговата икономика. Някои от най-големите концерни излязоха с апел към Европейската комисия да забави темпото. Ако не спазват целите за CO2, компаниите рискуват глоби, които могат да достигнат милиарди евро, оплакаха се преди време от  Renault. Глобата се изчислявала въз основа на брой грамове CO2, които производителят отделя средно на продадено превозно средство.

Производителите ще трябва да мислят и по нови изисквания, приети от Европейския парламент. Колите трябва да бъдат проектирани така, че да позволяват лесно демонтиране на възможно най-много части и компоненти от оторизирани съоръжения за третиране с оглед тяхната замяна, повторна употреба, рециклиране, или обновяване, когато това е технически възможно.

През 2023 г. в ЕС са произведени 14,8 милиона моторни превозни средства, а са регистрирани 12,4 милиона. По пътищата на ЕС се движат 285,6 милиона моторни превозни средства, като всяка година около 6,5 милиона превозни средства достигат края на жизнения си цикъл.