Нидерландия усилено работи по промяна на законодателството, което дава приоритет на движение на военната техника, съобщи националната телевизия Нос в интервю с ресорния държавен секретар в оставка Тиери Артсен.
![]() |
| Снимка: Инфоклип на ЕК с техника в Нидерландия |
От неговото обяснение за промените става ясно, че в бъдеще влаковете с военна техника ще имат приоритет пред влаковете с пътници или стоки. Транспортните приоритети се променяли, след като са отчетени засилените заплахи от Русия в различни части на континента.
Прогнозата на правителството е, че през следващите години броят на военните транспортни кораби ще се увеличи и Нидерландия ще играе важна роля в това. Това се дължи преди всичко на големите морски пристанища където така наречените амфибийни транспортни кораби могат да товарят и разтоварват безпроблемно. Танковете се качват директно на влака от кораба, след което могат бързо да пътуват до Източна Европа чрез добрите железопътни връзки с Германия.
В същото време Нидерландия разполага с една от най-натоварените железопътни мрежи в света. Управляването на военен влак между всички тези пътнически и товарни влакове в момента изисква отлична координация и дългогодишна подготовка от диспечерите на железопътната компания ProRail. Понякога дори само за една композиция се налагало месеци логистична подготовка.
До момента влаковете с военно оборудване често се движат през нощта, за да не пречат на пътническите влакове. И тук ще има селективна роля правителството, обясни секретарят. Не всички влакове с нещо военно на борда ще имат приоритет, а само онези, които имат обозначение "спешно". Правителството щяло да определя дали товарът на транспорта е допустим да има приоритет на линията.
Артсен се надява, че пътниците във влака нямало да забележат много от новото правило за приоритет, но със сигурност не изключва някои неудобства. "Не знаем как светът ще се промени през следващите години. Така че може да се случи влак на нидерландските железнинци (NS) по вашия маршрут да не се движи веднъж или два пъти, защото военните превозни средства трябва да пътуват от Нидерландия към Източна Европа.
Според държавния секретар Нидерландия трябва да инвестира повече в устойчивост. Новите приоритетни правила се очаква да влязат в сила най-рано след 1 година.
Междувременно министерството на транспорта и железопътният превозввач ProRail проучват къде железопътната мрежа в момента не е подходяща за военен транспорт. Става дума за мостове, които не могат да носят тежките влакове или релси в участъцу, които са твърде тесни, за да могат два влака да се разминат.
Припомням, че страната е една от осемте в Европа, които създадоха т.нар. „Военен Шенген“ за безпроблемно и бързо преминаване на техника към Източна Европа. Заедно с Белгия, Германия, Литва, Люксембург, Полша, Словакия и Чехия бе подписан съвместен пакт за укрепване на военната готовност и сътрудничество в Европа. Страните са се подписали в документ за създаване на Централноевропейска зона за военна мобилност (CNE MMA). Това ново партньорство трябва да направи движението на войници и оборудване през националните граници по-лесно, по-бързо и по-ефективно.
През ноември Европейската
комисия обеща, че ще отдели допълнителни инвестиции за подсилване на критичната
инфраструктура в Европа. Според Брюксел е необходима промяна в нормативната
уредба, за да отпаднат редица пречки при придвижването на хора и техника от
едно място на друго в рамките на три дни.
Поредната
инициатива, според съобщение на ЕК, допълва вече разработената“ Бяла карта на
европейската отбрана“. Плановете са най-късно до 2027 година да бъде изградено
общоевропейско пространство за военна мобилност - по-бързо, по-безопасно и
по-координирано придвижване на войски и военна техника чрез премахване на
регулаторните бариери.
Планът въвежда
първите по рода си хармонизирани правила на ниво ЕС за военна мобилност и
определя ясни правила и процедури за трансгранични военни движения, с
максимално бърза обработка на митническите документи.
Създава се нова
Европейска система за засилено реагиране с военна мобилност (EMERS) за ускорени процедури и приоритетен
достъп до критична инфраструктура на ЕС или НАТО. Ще бъде подобрена
устойчивостта на транспортната инфраструктура и ключови коридори за военна
мобилност на ЕС до стандарти за двойно предназначение и защита на
стратегическата инфраструктура с нов набор от инструменти за устойчивост.
Целенасочените инвестиции ще засилят киберсигурността, енергийната сигурност и готовността както в мирни, така и в кризисни ситуации, обясниха още от Брюксел.

.docx%20-%20Word.png)