Всичко за мен

Моята снимка
Казвам се Апостол Апостолов и съм икономически журналист повече от 20 години. Работил съм за Деловия портал Econ.bg, електронното издание както и негов кореспондент от Лондон. Работил съм за телевизиите Bulgaria On Air и Канал 3, както и агенция БГНЕС. В момента съм кореспондент за специализирния портал 3E News. От 2020 година живея в Белгия. Блогът ми развивам от началото на 2012 година с теми в енергетиката, инфраструктура, ВЕИ. Интерес за мен представлява политиките в района на БЕНЕЛЮКС. .................... Ik ben Apostol en ik ben geboren in Bulgarije. Ik woonde vroeger in Sofia, maar nu woon ik in Hasselt. Ik heb interesse voor energie en politiek.

петък, 23 май 2025 г.

Белгия строи соларни паркове, които да захранват влаковете

Голям соларен парк ще се изгражда в Белгия по линията на високоскоростните влакове Льовен-Лиеж. Това ще бъде първата в Европа централа, която ще се свърже към стандартното въздушно напрежение, съобщиха от инфраструктурната компания на страната Infrabel. Подобен пилотен проект вече е въведен на още едно място по жп линията край Лиеж.

Снимка и видео: Infrabel

"Благодарение на този проект неизползваната земя, особено железопътните насипи, ще бъдат превърнати в площи за зелена енергия, които ще захранват железопътната инфраструктура и могат да се използват от влакове", разказа по време на демонстрация пред медиите Фредерик Пети, която ръководи железопътната инфраструктура на Белгия.

Oще по темата: Френската SNCF ще слага соларни панели в междурелсието

Документацията на проекта е завършена, издадени са нужните екологични и технически разрешителни. Работата ще започне през есента, а паркът трябва да бъде завършен през 2027 г.

Първият парк във Валония  разполага с 3 828 панела. Това му позволява да произвежда достатъчно енергия за захранване на почти 500 вътрешни и международни влака всяка седмица.

В Авернас Infrabel, която е поверила изпълнението на проекта на дъщерното си дружество TUC RAIL - е инвестирала около 2,5 милиона евро, от които 60% (1,55 милиона евро) са финансирани от субсидия, специално отпусната от федералното правителство за програмите за енергиен преход.

С годишно потребление от 1,450 гигаватчаса (или 1,7% от общото национално потребление), железопътният сектор е един от най-големите потребители на електроенергия в Белгия. По-голямата част от тази енергия се продава от Infrabel на себестойност на железопътните оператори, за да снабдяват влаковете си с енергия. Малка част се използва за захранване на стационарни инсталации като работилници, центрове за данни, офиси, станции и др.

От една страна, Infrabel иска да намали потреблението си, а от друга страна, да увеличи значително дела на зелената електроенергия, която използва, като същевременно увеличи максимално използването на собственото си производство на зелена енергия за собствено потребление.