Всичко за мен

Моята снимка
Казвам се Апостол Апостолов и съм икономически журналист повече от 20 години. Работил съм за Деловия портал Econ.bg, електронното издание както и негов кореспондент от Лондон. Работил съм за телевизиите Bulgaria On Air и Канал 3, както и агенция БГНЕС. В момента съм кореспондент за специализирния портал 3E News. От 2020 година живея в Белгия. Блогът ми развивам от началото на 2012 година с теми в енергетиката, инфраструктура, ВЕИ. Интерес за мен представлява политиките в района на БЕНЕЛЮКС. .................... Ik ben Apostol en ik ben geboren in Bulgarije. Ik woonde vroeger in Sofia, maar nu woon ik in Hasselt. Ik heb interesse voor energie en politiek.

петък, 6 юни 2025 г.

Европейският съвет иска повече защита за пътниците на самолет

Европейският съвет предлага за преразглеждане и допълването регламентите за правата на пътниците при закъснял или анулиран полет. На свое заседание в Люксембург министрите от общността са разгледали предложенията за по-ясни правила, както и отговорностите на авиокомпаниите.

Снимка: Пресслужба на ЕС 

От разпространено съобщение след заседанието на 5 юни от пресслужбата на Съвета са откроили няколко от новите мерки, които може да влезнат в сила, ако бъдат одобрени и от Европарламента.

 Право на пренасочване

Авиокомпаниите ще трябва да предлагат на пътниците алтернативен маршрут при първа възможност- включително чрез полети, изпълнявани от други превозвачи, или алтернативни видове транспорт, когато е подходящо.

Авиокомпанията не успее да осигури подходящо пренасочване в рамките на 3 часа след анулиране на полета, пътниците могат да организират свое собствено придвижване и да поискат възстановяване на до 400% от първоначалната цена на билета.

Пътниците ще имат право на напитки, храна, настаняване в хотел. Ако авиокомпанията не успее да ги предостави, пътниците могат да платят със свои собствени средства и след това да им бъдат възстановени сумите. В случай на закъснение на полета, когато пътниците са вече на борда пистата – също имат право на храна и напитки. Ако полетът не се осъществи в рамките на до 3 часа, трябва да бъдат свалени от борда на самолета.

Право на обезщетение

Авиокомпаниите нямат право да отказват обезщетение поради "извънредни обстоятелства", освен ако не докажат, че са предприели всички разумни стъпки за предотвратяване на смущения. Компенсацията за пътниите варира в зависимост от разстоянието на полета:

-         Пътувания под 3 500 км и пътувания в рамките на ЕС: обезщетение се прилага за закъснения от 4+ часа (300 евро)

-         Пътувания над 3 500 км: обезщетение се прилага за закъснения от 6+ часа (500 евро)

Една от промените, които настоява Европейският съвет е, пътниците, които са информирани за отмяната на полета по-малко от 14 дни преди заминаването, имат право на обезщетение. В случай на анулиране, авиокомпанията трябва да предостави на пътниците предварително попълнени формуляри, за да поискат обезщетение.

Новите разпоредби въвеждат по-строги срокове за авиокомпаниите да отговарят на предявените искове. Пътниците ще имат срок от 6 месеца от прекъсването, за да подадат искане или жалба до авиокомпанията. Въвежда се срок от 14 дни от подаването на искането, за да могат авиокомпаниите да изплатят обезщетение или да предоставят ясен и обоснован отговор на пътник.