Всичко за мен

Моята снимка
Казвам се Апостол Апостолов и съм икономически журналист повече от 20 години. Работил съм за Деловия портал Econ.bg, електронното издание както и негов кореспондент от Лондон. Работил съм за телевизиите Bulgaria On Air и Канал 3, както и агенция БГНЕС. В момента съм кореспондент за специализирния портал 3E News. От 2020 година живея в Белгия. Блогът ми развивам от началото на 2012 година с теми в енергетиката, инфраструктура, ВЕИ. Интерес за мен представлява политиките в района на БЕНЕЛЮКС. .................... Ik ben Apostol en ik ben geboren in Bulgarije. Ik woonde vroeger in Sofia, maar nu woon ik in Hasselt. Ik heb interesse voor energie en politiek.

петък, 3 януари 2025 г.

Старият ЕС - парализиран и нестабилен

Тежкото положение с икономиките в Нидерландия, Германия, политическата криза налегнала Франция дава основание на нидерландският журналист Стефан де Фрейс да обобщи, че „старият ЕС е парализиран и нестабилен, а политическият център на тежестта се измества към Източна Европа". Към тях може да се причисли и несигурните резултати в Белгия. 

Снимка: Личен архив
2025 г. ще бъде интересна и белязана от поредица от избори в страните-членки на ЕС, възход на крайнодесните партии и борба за икономически резултати, смята нидерландското BNR радио.
Медията дава прогноза, че политическите вълнения в Европа и в света ще продължат. "Много правителства и политически партии са нестабилни. Страните са изправени пред предизвикателствата на войната в Украйна, климатичната криза, застаряващото население, дигиталните предизвикателства и геополитическата ситуация.  Изправени пред големи предизвикателства, нестабилността е новото нормално и политическият център на тежестта в Европа се измества на изток".

Като потвърждение на казаното от медията звучи съобщението на нидерландската Асоциация на потребителите, че индустрията се свива за втори пореден месец заради по-малко поръчки и заради икономическата криза, налегнала съседна Германия. Друга причина е високата цена на газа в Европа. Най-тежко е положението в автомобилния сектор, тъй като много нидерландски компании доставят части за своите източни германски съседи.

„Нидерландската индустрия е под натиск от няколко месеца. Малкия брой поръчки, нарастващите разходи за енергия и заплати, високите изкупни цени на материалите създават много проблеми на производствата“, пишат от асоциацията.

Не всичко обаче било обречено и мрачно. Компаниите очаквали да имат повече работа тази година отчасти поради по-големия брой предварително направени поръчки и повечето планирани инвестиции. 

Допълнителна тревога за индустриалците е са котировките на eвропейската цена на газа, която се повиши до най-високото ниво от повече от година. Остават и очакванията, че най-големият им партньор Германия бързо ще излезе от икономическата криза - най-голямата за страната от Втората световна война насам. Не толкова оптимистично звучат прогнозите на Института за икономически изследвания към Ханделсблат (HRI), според който икономиката ще се свие 0,1% през новата година. За лек растеж може да се очаква най-рано през 2026 г.

Доставките на руски газ за Европа през Украйна спряха на Нова година. Споразумението, което гарантираше доставките в продължение на почти три години по време на войната между Русия и Украйна, изтече в края на годината. С по-студеното зимно време Европа трябва да се справи без този източник на доставки, който представлява около 5% от европейското търсене на газ. Цената на газа за доставка през февруари се търгуваше на 51 евро за мегаватчас на газовата борса в Амстердам на 2 януари сутринта. Това е най-високото ниво от октомври 2023 г. насам. В последния ден на 2024 г., в навечерието на края на доставката, тази цена вече се беше повишила до 50 евро. Ден по-късно ставката бе  спаднала под 49 евро а мегаватчас. Краят на сделката съвпадна с прогнозираните минусови температури в някои европейски страни. Малко вероятно е обаче Европа да остане без газ тази зима. Но може да стане по-трудно за попълване на газохранилищата за следващия отоплителен сезон. Поради студеното време доставките на газ намаляват с най-бързите темпове от 2021 г. насам.

Френски медии обявиха, че високата цена на газа тревожи и фирмите в страната, които трябва да се борят и с непредвидимата политическа ситуация заради нестабилните преавителства на Еманел Макрон.

Разклатеният германско-френски двигател

Франция се вижда, че не е готова да защитава политическите интереси на Европа. На първо място Макрон се опитва да потуши вътрешнополитическите пожари. След поредица от назначени премиери, наред идва начело 73-годишният Франсоа Байру, който още не влязъл в премиерския кабинет се говори, че може да не се задържи дълго, коментира в края на годината белгийската обществена телевизия Ве Ер Те.

Германците и те са „болни“ от доста време, а икономиката им се задъхва, което рефлектира и на нейните съседи – Нидерландия и Белгия Ситуацията в региона роди крилатата фраза, че ако германците кихнат, Нидерландия се проверява дали е настинала. Дали тази настинка ще се задълбочи – тестовете ще покажат.

"Предизвикателствата в Европа са такива, че трябва да увеличим усилията си, за да сме конкурентоспособни, но политическата ситуация в двете най-важни страни – Германия и Франция просто не позволява това", казва в интервю за белгийската телевизия политологът и експерт по проблемите на Европа Хендрик Вос от университета в Гент.

Защо е важно лидерите им да са в добра кондиция? Това са страните, в които се подготвят големите решения. Много често не са съгласни една с друга, но полагат основите на големите европейски компромиси. Това е важен фактор за развитието на в Европа, който е момента го няма, обяснява унченият.

Не само политически, но и икономически Германия и Франция са двигателят на Европа. И в двете страни притесненията за икономиката са в основата на политическите трусове. Франция трябва да направи значителни икономии, за да подреди бюджета си, дефицитът там е дори по-голям, отколкото в една Белгия.

Икономическата нестабилност може да представлява по-голяма заплаха от политическата ситуация. Предстоят ни няколко години на нестабилност. Ще трябва да се ограничим до контрола на икономическите щети в Европа", смята Хилке Ванденбусхе, професор по международна икономика в KU Leuven.

Освен това остава да се види какво въздействие ще окаже икономическата политика на Съединените щати върху Европа. Тръмп води кампания с протекционистка политика, основана на високите вносни мита. Експертите се страхуват от международна търговска война. "За нас това е малко бедствие", казва Ванденбусхе. Резултатът според него може да бъде, че европейските компании ще се преместят в САЩ, за да избегнат митата. Освен това енергията там е много по-евтина, което е още едно слабо място на нашата европейска икономика.