Кръговата икономика все повече ще навлиза в железопътния сектор на Франция. След като от години държавната железница залага на безшумния и екологичен подвижен парк, следващата стъпка в модернизацията е изграждането на декарбонизирани релси. За тази цел правителството е сключило договор с две компании, а за целта са предвидени над 3 милиарда евро на година.
Picture - SNCF Réseau/ BFM TV |
Модернизацията на железопътния транспорт е сред ключовите дългосрочни политики на правителството. В стратегията е записано, че до няколко години трябва да бъде подменена железопътната мрежа, чиито участъци са на средна възраст от 30 години. Годишно инфраструктурната компания на страната SNCF Réseau подменя между 2000 -2500 километра стоманени релси на година. С помощта на механични влакове на ден се пода по над километър, разказва за процеса френската телевизия Би Еф Ем, цитирана от пресата в съседна Белгия.
Стоманата е в основата на производствения процес за направата на железния път. Това изисква отделяне на огромно количество въглероден диоксид в атмосферата. За да изпълни целите си по климатична неутралност до 2050 година, жп компанията и правителството разработват серия от мерки по внедряване на кръгова икономика – демонтираните линии ще бъдат върнати в два завода и от суровината по нова безвъглеродна технология ще бъдат направени нови „зелени релси“.
Но какво печели компанията, обяснява Матийо Шабанел, главен изпълнителен директор на SNCF Réseau пред BFM Business. Всяка година екипите демонтират по 150 000 тона стомана, която се препродава. Една трета от релсите се връщали директно на индустриалния партньор Saarstahl. От тях ще се произведат нови, които ще покрият 80% от нуждите в рамките на 6-годишен период.
След като теглили чертата, от инфраструктурната компания изчислили, че мерките си струват, защото от производството на декарбонизирани релси се постига 10% намаление на емисиите на CO2 на година или 200 000 тона.
В допълнение на мерките се мисли и по подмяната на други по-екологични суровини – като използването на рециклиран чакъл. Извадените дървени траверси стават прекрасен източник за енергия, а бетонните – прекрасен материал за пътни подложки или за нуждите на канализационната инфраструктура. Така че, да няма неусвоени суровини.
Внедряването на „зелената идея“ в политиката на френската компания се проявява и в други направления. Наскоро стана ясно, че SNCF ще търси начини да усвои максимално и пространството в междурелсието с поставяне на соларни панели, които да задоволят част от енергийните нужди.
Проектът по разширяване на портфолиото стартира през 2023 година със създаването на дъщерно дружество- SNCF Renewables, което по шведски модел смята да оползотвори наличното пространство по междурелсието.
Според кадастъра на Франция, жп компанията е вторият по големина собственик на терени след държавата. Голяма част от тях са пустеещи и може на 1000 хектара да се поставят панели, с които да се задоволят между 15 и 20% от нужната електроенергия.
В дългосрочен план компанията очаква всички свободни коловози да са с панели до 2025 година. Мениджмънтът дори вярва, че може да се стигне и до продажба на електроенергия, която да носи допълнителни приходи, отново реинвестирани във все по-качествена услуга.