Най-малко 11 руски петролни танкера плават в морето без валидни документи, съобщава нидерландската обществена телевизия като се позовава на проведено разследване.
Русия се опитвала да заобиколи западните санкции по този начин, но липсата на правилните документи водело до големи рискове, коментира информацията кореспондентът на телевизията Йост Босман. Това са танкери от т.нар. клас "Волгонефть", проектирани по съветско време, някои от които са на повече от 50 години. Транспортират петрол през руските реки до морето, откъдето го прехвърлят на по-големи кораби. Те обаче не са създадени за тежки метеорологични условия.
Снимка - Уикипедия |
Най-вероятно такъв е бил инцидентът през декември когато два от тези танкери потънаха в Керченския проток в източната част на Крим. Един от тях потъна напълно, в резултат на което 4000 тона мазут попаднаха в Черно море. Това предизвика най-голямата екологична катастрофа в Русия през този век. Танкерите плават без необходимите сертификати, което означава, че не са инспектирани или застраховани.
Според резултатите от разследването от сайта „Истински истории“ 11 от 44-те активни съветски танкера на "Волконефт" нямат необходимите документи". Разследващите журналисти, работещи от чужбина, са открили тези практики благодарение на пристанищни документи.
Експертите подозират, че тези танкери са част от руския сенчест флот. "Точно това го характеризира: кораби без валидни документи, без проверка и с изключени транспондери, така че да не могат да бъдат проследени.", казват журналистите.
Китай и Индия, най-големите купувачи на руски петрол, обявиха, че засега няма да подписват нови договори. Заради санкциите срещу Русия Китай и Индия сега се страхуват от възможни вторични санкции".
За Русия
това е сериозен икономически неуспех. Приходите от петрол са в пъти по-важни за
Русия от приходите от газ", обобщава нидерландската телевизия.
Заради такива плавателни съдове на Руската федерация, по
голямата част от които са от времето на бившия Съветски съюз, Брюксел предприе санкции
през миналата година, за да прекрати финансовия ресурс на Кремъл за войната в Украйна.
В свое прието решение, Европейският парламент заяви, че този
нелегален флот трябва автоматично да се санкционира, когато бъде засечен във
водите на ЕС.
По време на разискването миналото лято членовете на ЕП поискаха
държавите членки на ЕС да определят пристанища, които да могат да се заемат със
санкционирани кораби, превозващи суров нефт и втечнен природен газ (ВПГ), и да
конфискуват незаконните товари без обезщетение.
Освен това резолюцията на ЕП настоя държавите от Г-7 да
прилагат по-ефективно наложеното ограничение на цените на руския петрол,
превозван по море, да намалят значително тавана на цените и да предприемат
мерки срещу вратичките, използвани от Русия, за да прехвърля и продава своя
петрол и петролни продукти на пазарни цени.
Като подчертават, че въздействието на съществуващите
санкции и финансовата и военната подкрепа за Украйна ще продължат да бъдат
подкопавани, докато ЕС продължава да внася руски изкопаеми горива, членовете на
ЕП настояват ЕС и неговите държави членки да забранят целия внос на руски
изкопаеми горива, включително втечнен природен газ.
Посочвайки необходимостта от много по-строго прилагане на
настоящите санкции на ЕС, текстът също така заявява, че ЕС трябва сериозно да
преразгледа двустранното си сътрудничество с трети държави, които помагат на
Русия да заобикаля действащите ограничителни мерки на ЕС, ако дипломатическите
усилия се провалят.