Всичко за мен

Моята снимка
Казвам се Апостол Апостолов и съм икономически журналист повече от 20 години. Работил съм за Деловия портал Econ.bg, електронното издание както и негов кореспондент от Лондон. Работил съм за телевизиите Bulgaria On Air и Канал 3, както и агенция БГНЕС. В момента съм кореспондент за специализирния портал 3E News. От 2020 година живея в Белгия. Блогът ми развивам от началото на 2012 година с теми в енергетиката, инфраструктура, ВЕИ. Интерес за мен представлява политиките в района на БЕНЕЛЮКС. .................... Ik ben Apostol en ik ben geboren in Bulgarije. Ik woonde vroeger in Sofia, maar nu woon ik in Hasselt. In Bulgarije was ik vroeger leraar Bulgaars en was ik ook journalist. Ik heb interesse voor energie en politiek.

неделя, 10 ноември 2024 г.

Завод за синтетичен керосин ще заработи в Ротердам до 2030г.

Мeer Informatie: Rotterdam krijgt fabriek voor synthetische kerosine

Завод за синтетичен керосин ще заработи в Ротердам до 2030 година. Проектът е вече в ход и ще се реализира между компанията  Power2X и немската Advario, която вече е закупила парцел с площ от 26 хектара в съседство с рафинерии на Shell Pernis и ExxonMobil. Булдозери, багери и тежка строителна техника вече разчиства терена.

Визуализация на завода. Снимка: Power2X 

Плановете са строителството да се реализира ударно като до следващата година теренът ще е напълно подготвен а изграждането на големите цистерни за съхранение на керосина.

От инвеститорите са заявили, че нямат никакво време за дълги планове, защото 2030 година чукала на вратата – а както е известно от тогава авиацията е задължена с регламент на  Европейската комисия да смесва синтетичен керосин с биокеросин. В Ротердам вече има завод за биокеросин на финландската компания Neste, който идните години ще разшири производствения си капацитет.

Логистично синтетичният керосин ще бъде доставян по тръбопровод, танкери и влакове от Ротердам до националното летище „Схипхоу“, белгийското „Завентем“ и до това във Франкфурт.

Рафинерията в Ротердам ще произвежда достатъчно авиационно гориво за 7000 полета от Амстердам до Ню Йорк, казват инвеститорите.

Авиацията вече е доказала надеждността на синтетичния керосин, припомня нидерландската медия „Нос“. През 2021 година демонстрационен полет бе извършен от Амстердам  KLM, а две години по-късно Virgin Atlantic One от Лондон до Ню Йорк. В момента на превозвачите е позволено да смесват до 50% био- или синтетичен керосин.

Това ще бъде най-големият завод за синтетичен керосин в Европа към този момент, казва с гордост основателят Око Рулофсен и не пропусна да отдаде признателността си и на друг международен инвеститор канадският пенсионен фонд CPP Investments, който ги е подкрепил с финансова инжекция от 130 милиона евро.

Развитието на проекта се следи с ентусиазъм и от националния превозвач на страната KLM. "Това е чудесна новина за нас, защото отчаяно се нуждаем да има близо до нас място за производство на синтетичен керосин. Имаме нужда, за да отговорим на критериите на ЕК. А по една или друга причина редица големи петролни компании обявиха, че са спрели плановете си за изграждане на заводи, така че е чудесно, че има други, които да приемат това предизвикателство, казва Зита Схелекенс, директор „Устойчивост“.  в KLM.

С годишно производство от 250 000 тона синтетичен керосин, заводът в Ротердам прави сериозна крачка, но количествата са недостатъчни, за да направи авиацията по-устойчива. През 2030 г. няма да има достатъчно произведени количества синтетичен керосин. Надяваме се на повече фабрики следващите години, за да се изпълнят задълженията на Европейския съюз, опасяват се от KLM.