Британската петролна компания British Petrolium (BP) обяви, че ще продаде всичките си бензиностанции в Нидерландия, защото не искала да инвестира повече в страната.
Снимка: BP |
BP държи
310 бензиностанции, сред които 25 обекта за цялостно обслужване на електрически
автомобили. Според информация на електронното издание AD, британците
виждали "по-добри перспективи в други страни".
Медията твърди, че според нейни източници, решението за
напускането е свързано със забавения растеж в сектора с екологичните возила,
недостигът на зарядни станции и мудното изграждане на инфраструктура.
Зa компанията работят над 900 души по бензиностанциите,
отделно има стотина административни служители. Те не са били информирани за продажбата и няма да бъдат уволнени от новия собственик, чието име
също е все още неизвестно.
Информацията за продажбата идва малко след като друг
играч в сектора - производителят на зарядни станции Alfen обяви, цитиран
от друга местна медия nu.nl, че след бума през
2022-2023 година, е настъпило известно охлаждане в ентусиазма.
Данните в Нидерландия показвали, че е регистриран спад в
поръчките, което е довело до съкращение на 15% от работните места или 150 души,
съобщиха в от базираната в Алмере компания.
Пазарът на електрически автомобили е в спад не само в
Нидерландия, но и на други места в Европа. Поради намаляващите продажби на
електромобили, възвръщаемостта е под натиск и разходите трябва да бъдат по
някакъв начин намалени, включително и разходите за персонал.
За да намали разходите си, мениджмънтът Alfen смята да
опрости организационната структура и отложи планирани на инвестиции. Мерките
имат за цел да гарантират, че компанията ще завърши финансовата годна на
печалба и ще остане конкурентоспособна.През първата половина на годината е
отчетена нетна загуба от 11,1 милиона евро. За сравнение през същия период на
миналата година производителят
е бил отново на „червено“ с финансов резултат от 9,4 милиона евро.
Месец преди Alfen и BP - компанияta – EVBox обяви, че спира дейност,
защото френската компания майка Engie е хлопнала кепенците в този сегмент.
В нидерландската преса се появи информация и че и
шведският производител Northvolt също изпитвал трудности в момента. Това е така,
защото продажбите на електрически модели са под натиск на много големи
автомобилни пазари.
В Германия субсидията за екоколите наскоро беше спряна, което довело до срив на продажбите.
Електромобилите са един от ключовите фактори, на които страните в общността разчитат да намалят климатичния си отпечатък. Както детално разгледах ситуацията в един свой анализ през 2021 г. делът на електрическите превозни средства в националните регистрации на нови автомобили се е увеличил във всички страни (ЕС-27, Исландия, Норвегия) в сравнение с 2020 г. Най-високи дялове са установени в Норвегия (86%), Исландия (64%), Швеция (46%) и Дания (35%). В топ 10 се нареждат още Нидерландия, Германия, Швейцария и Люксембург и Нидерландия. На фона на съседите прави впечатление, че „сърцето на Европа“ – Белгия далеч изостава в класацията.