Всичко за мен

Моята снимка
Казвам се Апостол Апостолов и съм икономически журналист повече от 20 години. Работил съм за Деловия портал Econ.bg, електронното издание както и негов кореспондент от Лондон. Работил съм за телевизиите Bulgaria On Air и Канал 3, както и агенция БГНЕС. В момента съм кореспондент за специализирния портал 3E News. От 2020 година живея в Белгия. Блогът ми развивам от началото на 2012 година с теми в енергетиката, инфраструктура, ВЕИ. Интерес за мен представлява политиките в района на БЕНЕЛЮКС. .................... Ik ben Apostol en ik ben geboren in Bulgarije. Ik woonde vroeger in Sofia, maar nu woon ik in Hasselt. In Bulgarije was ik vroeger leraar Bulgaars en was ik ook journalist. Ik heb interesse voor energie en politiek.

неделя, 18 август 2024 г.

Белгийски кораб с екипаж стои вече 10 месеца блокиран в Мексико

Белгийски кораб вече десети месец стои блокиран на мексиканската митница заради спор в размер от 96 милиона евро. Драгажният плавателен съд е собственост на компанията „Ян де Нул“ (Jan De Nul). На борда стои блокиран и 36-членен екипаж.

Снимката е илюстративна. dropsolid.com

Корабът „Джънк Хе“,  е отплавал през 2023 г. от Бахамите за мексиканското пристанище Тампико. И до момента обаче не е ясно защо се е насочил към тази дестинация като по предварителен маршрут е било зададена друга локация. Според люксембургските власти, които разследват случая, спирането в Мексико най-вероятно е било чисто по технически причини – смяна на екипаж, зареждане на гориво и проверка за дефекти по плавателния съд.

За мексиканските власти обаче не е имало нужда от изброените причини и остава единствено да разследват товара. Местните митнически власти заявили, че корабът не е имал правилните документ и е внесъл стока, която подлежи на обмитяване.

Компанията отказва да плати колосалната сума е се обръща към съда в Люксембург. Докато излезе решението изминават десетте месеца, през които екипажът няма право на напускат кораба.

Криста Сис е специалист по транспорт от университета в Антверпен. Случая тя коментира за обществената фламандска телевизия „Ве Ер Те“. Пояснява, че практика е големите кораби винаги да имат допълнителен запас от провизии, така че екипажът им да има достатъчно вода и храна, ако трябва да остане на борда по-дълго от очакваното. Сега обаче са изминали 10 месеца и ако запасите им са изчерпани, за тях има истински проблем, защото мексиканците са твърдо решени нищо или никой да не допуснат до борда на кораба.

Мексикански съд също е разгледал по време на свое дело случая. В решението си постановява, че митническите власти грешат - корабът и неговият екипаж могат да напуснат пристанището.

През юни Люксембург препраща случая до Международния трибунал по морско право. Трибуналът обаче решава да не предприема никакви действия. Той не вижда спешна нужда от изтеглянето на екипажа от кораба. Предстои взимане на окончателно решение. А до тогава корабът остава вързан за мексиканския кей и струва на фламандската компания още много разходи.