40 нидерландски града ще създадат от 1 януари 2025 година зони с нулеви емисии. Това означава, че в централните градски части ще се движат само електрически автомобили.
Screenshot: Пресслужба на ЕК |
Решението не се приема никак радушно от собствениците на търговски площи, които все още използват бусове на дизел, газ и бензин. Пред регионални медии някои търговци са заявили, че не могат да си позволят екологични возила, а едно такова решение ги обрича на фалит.
Въпросът е достигнал и до националната Камара на представителите, която е излязла с решение, че на този етап търговците на търговците трябва да им се даде гратисен период от няколко години, за да подменят парка си. Решението е било подкрепено от повечето политически партии.
Идеята за въвеждането на зоните е сред темите, по които няма единодушие между новата управляваща коалиция на Нидерландия.
По-голямата част от партиите (PVV, BBB, SGP, FvD, Denk и JA21) са на мнение, че трябва да има гратисен период, докато левите опозиционни партии не подкрепят отлагането. Те посочват, че от 10 години се говори за такива зони и че предприемачите са имали достатъчно време да се подготвят.
Според направена статистика на Министерството на
инфраструктурата и управлението на водите необходими, за да има ефект в
национален мащаб ще са необходими като за начало 115 000 електрически
микробуса и 10 000 камиона с нулеви емисии. Задача, която изглежда трудно постижима
с оглед на желаещите и високата цена.
Броят на електрическите търговски автомобили в
Нидерландия е все още твърде нищожен за постигане на целите без емисии до 2030
година.
В регистъра на Централното статистическо бюро(CBS) е записано, че
по пътищата се движат над 14 000 търговски превозни средства - микробуси,
камиони, трактори с полуремаркета, боклукчийски камиони, пожарни коли, мобилни
кранове и въздушни работни платформи. От тях към 1 януари 2023 г. само 1.2% не отделят въглеродни
емисии. Следователно, „заветната цел“ е на километри, коментира цифрите
телевизия RTL.
Най-голямата част търговския подвижен парк се състои от
микробуси – над 13 000.
Електрическите камиони са малко над 200, влекачите са 42, а колите със
специално предназначение 65.
За тях са на разположение 13! (полу)обществени места за зареждане. Очаква се до няколко години техният брой да се увеличи. Но заради мудни търгове, азотните рестрикции процесът е бавен.