Всичко за мен

Моята снимка
Казвам се Апостол Апостолов и съм икономически журналист повече от 20 години. Работил съм за Деловия портал Econ.bg, електронното издание както и негов кореспондент от Лондон. Работил съм за телевизиите Bulgaria On Air и Канал 3, както и агенция БГНЕС. В момента съм кореспондент за специализирния портал 3E News. От 2020 година живея в Белгия. Блогът ми развивам от началото на 2012 година с теми в енергетиката, инфраструктура, ВЕИ. Интерес за мен представлява политиките в района на БЕНЕЛЮКС. .................... Ik ben Apostol en ik ben geboren in Bulgarije. Ik woonde vroeger in Sofia, maar nu woon ik in Hasselt. In Bulgarije was ik vroeger leraar Bulgaars en was ik ook journalist. Ik heb interesse voor energie en politiek.

петък, 20 декември 2024 г.

Енергоемки компании в Нидерландия в списък на чакащи за следващите 10 години

За следващите 10 години няма да има допълнителен капацитет за присъединяване на нови мощности в електрическата мрежа на Северна Холандия, предупреждава мрежовият оператор TenneT. По тази причина големи енергоемки компании са в списък на чакащите. Проблемът може да се задълбочи от 2026 г. когато заради неадаптираната елмрежа може да се стигне до претоварване и прекъсвания на някои места.

Снимка: Личен архив

Lees meer Komende tien jaar in groot deel Noord-Holland geen extra ruimte op elektriciteitsnet

За да не се стига да спирания на тока мениджърите два двата оператора TenneT и Liander са започнали срещи, за да изготвят мерки, които да предотвратят  претоварването и прекъсвания  на електрозахранването. Ако не се направи нещо сега – може да бъдат засегнати и домакинствата, казват от TenneT.

От оператора вече неколкократно са апелирали към големите индустриалци да избягват пиковите часове. Съветите обаче се оказали безрезултатни. Само 66 от 606-те големи потребители имали възможности да не използват енергия в най-натоварените часове на деня - 16:00 и 20:00 ч.

Домакинствата също можели да помогнат като използват електричество извън пиковите часове, доколкото е възможно, пише още TenneT. Зареждането на електромобилите се препоръчвало да става в нощните часове или рано сутринта.

Защо се стигнало дотук. Операторът пояснява, че недостигът на капацитет е заради бума и нарастващото търсене на енергия от огромния наброй появили се през последните години центрове за данни, зарядни станции, термопомпи. Същевременно мрежата не е реновирана и неподготвена за всички тези обекти.

Още по темата: 

Неадаптираната елмрежа спъва устойчивия преход в Нидерландия

Нидерландската индустрия отделя по-малко CO2, но не е станала по-зелена

Телевизионен репортаж по-рано през годината показа, че списъкът с чакащите не само в Северна Холандия може да се окаже доста по-голям. Само до средата на тази година над 1000 други компании са заявили, че смятат да заменят газа с електричество в производствените си процеси. По-този начин ще намалят въглеродния отпечатък в атмосферата и ще спомогнат на страната да постигне климатичните цели до 2030 г.

Не е нужно да сте ясновидци, за да видите, че нещо трябва да се направи", казва пред NOS министърът на климата и зеления растеж Софи Херманс. И тя признава, че проблемът е голям и тепърва ще се задълбочава, ако не се вземат навременни мерки.

В разговори с предишното управление на страната преносните оператори много пъти са подчертавали, че са хванати неподготвени, мрежата е неадаптирана и не може да поеме целия наплив от желаещи. За модернизиране са нужни огромни инвестиции и много време.

Нужни са колективни действия, защото не е тайна, че промишлеността е отговорна за почти една трета от емисиите на CO2, които трябва да бъдат намалени с 67% до 2030 г. в сравнение с 1990 г. Това вероятно няма да бъде постигнато, "въпреки всички усилия", прогнозира министърът.