Всичко за мен

Моята снимка
Казвам се Апостол Апостолов и съм икономически журналист повече от 20 години. Работил съм за Деловия портал Econ.bg, електронното издание както и негов кореспондент от Лондон. Работил съм за телевизиите Bulgaria On Air и Канал 3, както и агенция БГНЕС. В момента съм кореспондент за специализирния портал 3E News. От 2020 година живея в Белгия. Блогът ми развивам от началото на 2012 година с теми в енергетиката, инфраструктура, ВЕИ. Интерес за мен представлява политиките в района на БЕНЕЛЮКС. .................... Ik ben Apostol en ik ben geboren in Bulgarije. Ik woonde vroeger in Sofia, maar nu woon ik in Hasselt. In Bulgarije was ik vroeger leraar Bulgaars en was ik ook journalist. Ik heb interesse voor energie en politiek.

неделя, 14 юли 2024 г.

10 години по-късно: 2 жертви от MH17 така и не се връщат у дома

На 17 юли 2014 г. самолет на Малайзийските авиолинии изпълнява полет от Амстердам за Куала Лумпур. В 16,20 часа местно време е ударен от ракета "Бук"  над територията на Източна Украйна. Тя е изстреляна от региона на Донбас, която се контролира от проруските сепаратисти. Русия отхвърля обвиненията И до днес никой не е поел отговорността за смъртта на загиналите в катастрофата 298 души.

10 години по-късно две жертви така и не биват идентифициирани. Фактът, че нищо не е намерено от тях продължава да тормози нидерландските следователи и експерти. Един от тях – Лекс Мелендрук, се съгласява пред канал RTL да върне лентата назад и да разкаже от първо лице за своите спомени по ужасяващото разследване, променило не само живота на стотици семейства, но и авиационните практики.

10 години по-късно, казва Лекс, продължаваме да се тормозим и да си казваме как искахме да ги върнем и тези две жертви у дома.

НОВИНАТА


На 17 юли ДНК- експертът и двама негови колеги пътували с кола на път за Утрех. Слушали новини и били доволни, че местен сериен изнасилвач и бил арестуван, отчасти по съвпадение от ДНК, което те открили. И радостта им мигновено се изпарила, след като чули за покушението. И тримата веднага си помислили, че могат да бъдат в помощ на разследващите екипи. Вече имали подобен опит – 4 години по-рано с жертвите на авиационната катастрофа в Триполи, при която загинали 103 души и оцеляло само едно холандско момче. „Така че бързо решихме: ако бъдем призовани, ще направим това, можем да направим това", спомня си експертът.

Лекс и колегите му си давали сметка за огромната отговорност. Осъзнавали, че поемат най-голямото идентификационно проучване, провеждано някога в Нидерландия. За да няма минимално съмнение от всяко тяло са били изследвани около 5000 части. Защото, роднините на жертвите го заслужавали. Да знаят, че това е техният любим, да се простят достойно с него.

С наближаването на годишнината Лекс мисли все по-често за този период. „За мен цялото разследване беше влакче на ужасите, емоционално, отговорно и същото време приятно, че можеш да си в полза на роднините на 298 напълно невинни жертви. Можеше да се случи на всеки: всеки можеше да се качи на този самолет, за да отиде на почивка, и всеки можеше да познава някой, който е бил на него. Чувствахме се добре, че можем поне да направим нещо за жертвите и близките".

Завръщане от ваканция

Няколко негови колеги дори се върнали от ваканция, за да отидат веднага на работа, когато жертвите се върнали в Холандия. Това беше на 23 юли. Първите части от телата пристигнали в Айндховен, след което а закарани в колона с 40 катафалки до Korporaal van Oudheusdenkazerne в малкото градче Хилверсум (провинция Норд Холанд). Улиците били изпълнение с хора, които с аплодисменти по пътя отдавали почит на минаващите 40 катафалки. "Беше толкова сюрреалистично да видя това шествие от катафалки, а в същото време всичко беше направено с толкова уважение. Начинът, по който пристигнаха в Айндховен, с церемонията там и как след това бяха откарани до Хилверсум. Това беше много впечатляващо. Осъзнаването, че в тези коли са хора, които тръгнали на почивка, а сега са се прибират у дома по този начин. В този момент и ние експертите гледахме на това със същите емоции като останалата част от хората в Нидерландия", спомни си Лекс.

ВЕЩИТЕ

Екипът, които трябвало да идентифицира жертвите, трябвало бързо да превъзмогне гледката с катафалките и безпристрастно да се захване с намерените предмети: четки за зъби, гребени, плюшени животни от малки деца, дори една бебешка пелена. "Тази пелена, да, това беше съсипващо. За мен тази пелена е символ на ужаса от случилото се, спомня си Лекс  и гласът му се дави в сълзи.

В началото на 2015 година екип от разследващи посетил отново мястото на инцидента в източна Украйна, за да приберат последните останки от пътници. Тогава станало напълно ясно, че ракетата е ударила в средната част на фюзелажа. Заедно с украинските власти бил претърсен отново периметър от  35 квадратни километра. „Доказахме, че жертвите са паднали от 10 километра след експлозията. И не забравяйте, че това беше военна зона и много горещо заради лятото, така че беше огромна работа“.

Нови дилеми за оцелелите роднини

"За съжаление, това е всичко: 296 – 2 така и не прибрахме у дома.  Новите събрани улики обаче принудили разследващите отново да потърсят роднини на вече идентифицирани жертви. 186 семейства трябвало да бъдат попитани дали искат и новооткртите части на телата да добавят към  вече погребаните или кремирани части от тялото на жертвата? Или не искат да знаят дали има нова идентификация?

Опитът на разследващия е доказал едно. С поглед назад ДНК-експертът е убеден, че с колегите и разследващите са направили всичко по силите да направят поне по-алка мъката на опечелените.

Една поговорка гласи, че "неизвестността е по-лоша от смъртта. Хората непрекъснато ще си казват може да е жив, да е изпуснал полета. Физическото доказателство е необходимо, за да можем да приемем, че любим човек вече не е жив и да можем да се сбогуваме, дори и да става въпрос само за части от тялото", обяснява философски съжденията си.

Поглед назад

Лекс поглежда назад към един изключително интензивен период, в който не е имало бягство от ужасите на бедствието.

"На работа постоянно работехме с жертвите. Вкъщи включвах телевизора, четях вестник и виждах техни снимки, роднини или изображения на мястото на бедствието. И отново и отново преживявах всичко като непрестанен кръговрат. Понякога, напълно неочаквано, се просълзявах - от чуто по радиото сладко детско стихче или плюшено играчка, оставена от близки в знак на уважение към жертвите.

За всичко това – съкровени мисли и професионални доказателства Лекс Мелендрук е описал в книга заедно със стотиците почернени семейства на полет MH17 „Пътуването към дома“

В 17 юли 2024, точно 10 години след бедствието, Лекс също пак размишлява върху случилото се – с много тъга, уважение, но и с мисълта за достойно изпълнен дълг.