Първата в света зарядна станция зарядна станция заработи в белгийското Северно море. Намира се на 47 километра е офшорният вятърен парк Nobelwind, а инвеститор е местната компания Parkwind.
Новаторската система цели да минимизира емисиите на парникови газове от плавателни съдове за поддржка и да насърчи устойчивите операции. Тази иновативна инфраструктурна инвестиция е решаваща стъпка към осигуряване на нисковъглероден воден транспорт, казват от компанията
Снимка: Parkwind |
Зарядната станция е разработена от базираната в Обединеното кралство компания MJR. Системата позволява на корабите да се свързват към кабела за зареждане и по този начин да останат на място по време на зареждане, въпреки морските течения.
Процесът на автоматично свързване и разединяване и управлението на заряда са обстойно тествани и може да се каже, че резултатите са успешни. Доказано о е, че дори ако в порта попадне солена морска вода, няма да доведе до проблеми. В случай на аварийно автоматично или ръчно разреждане зарядният порт просто се спуска във водата и след това се повдига с помощта на крана. След това устройството автоматично се обезвъздушава и изсушава, за да може станцията да продължи нормалната си работа.
Станцията поддържа зареждане на плавателни съдове с мощност до 2 MW и плавателни съдове за поддръжка с мощност до 8 MW. Тя може да осигурява и резервна мощност на конвенционалните плавателни съдове, като значително намалява емисиите на парникови газове от дизеловите генератори.
С тази прогресивна концепция Parkwind има за цел да укрепи позицията си на пионер в офшорния вятърен сектор и да се стреми към напълно устойчиви операции.
Nobelwind е третият офшорен вятърен енергиен проект на Parkwind с 50 турбини, инсталирани на 19,8 km², който захранва приблизително 190 000 домакинства.
За мащабния инвестиционен
проект компаниите разкриха в началото на миналата година. Пред местни медии заявиха,
че работят с дългосрочна визия в бъдещето, която цели да промени към екологичност
техните плавателни съдове за поддръжка.
На въпросната
среща с медиите един от партньорите – MJR заяви, че наред със зарядни устройства се работи усилено за
внедряване на електрически кораби, които да се зареждат в морето. За момента е
произведен и пуснат в експлоатация само един с помощта на нидерлнандския корабостроител
Damen Shipyards. Дълъг е 70 метра, широк 17 метра и се
използва за поддръжка на вятърни паркове.
Снимка damen.com |
Пускането на
електрическите кораби идва точно когато корабоплаването е изправено пред
огромни финансови разходи заради закупуването на квоти CO2. С решение на Европейската комисия,
секторът, подобно на промишлеността и авиацията, вече ще трябва да купува
квоти. Досега корабите не попадаха под мерките от сключеното през 2015 година
Парижко споразумение.
Европейската
комисия обаче промени със своя директива и задължи компаниите да плащат за
въглеродния си отпечатък. Според изследователската агенция CE-Delft заради новите мерки на Брюксел транспортните
разходи в периода 2025-2029 година ще нараснат с над 60%, което автоматично
означава и оскъпяване на превозите.
Морският транспорт отделя 3% от глобалните въглеродни емисии, което е сравнително малки в сравнение с други индустрии. Повечето компании в момента използват за съдовете си мазут, малко са тези на LNG.
С новата директива обаче, всички плавателни съдове са задължени да използват по-малко и по-чисто гориво. Освен това CO2 може да бъде редуциран чрез по-бавно плаване и използване. Препоръчва се също секторът да премине на биогориво.